Statut

Centralnej Izby Gospodarczej

  

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

1.  Centralna Izba Gospodarcza, zwana dalej „Izbą”, jest dobrowolną, ogólnopolską organizacją samorządu gospodarczego reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej przedsiębiorców.

2.  Izba jest organizacją społeczeństwa obywatelskiego i podejmuje się pełnienia funkcji  mediacyjnej między organami publicznymi a obywatelami oraz rozwoju edukacji obywatelskiej.

3.    Izba podejmuje aktywne działania w procesie identyfikacji i aktualizacji inteligentnych specjalizacji.

4.    Izba reprezentuje interesy swoich członków przed organami administracji publicznej, a także innymi podmiotami i organizacjami.

5.   Izba może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o celach zbieżnych z określonymi w niniejszym Statucie, a także członkiem Krajowej Izby Gospodarczej.

6.    Izba może współpracować z jednostkami badawczo-rozwojowymi, szkołami i uniwersytetami w celach związanych z poprawą sytuacji gospodarczej jej członków.

7.  Izba działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 roku o izbach gospodarczych (Dz.U. z 2019 roku, poz. 579), zwanej dalej ustawą, innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz niniejszego Statutu.

  

§ 2

1.     Siedzibą Izby jest Rzeszów.

2.     Izba działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3.     Izba może działać poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

4.     Izba może tworzyć przedstawicielstwa, oddziały i filie dla wykonywania swych zadań statutowych, w tym także za granicą.

 

§ 3

Izba nabywa osobowość prawną z dniem wpisu do właściwego rejestru sądowego.

           

§ 4

1.     Izba używa pieczęci z napisem „Centralna Izba Gospodarcza” wraz z adresem Izby.

2.     Izba może używać odpowiednika nazwy w języku obcym oraz wyróżniającego ją znaku graficznego.

3.     Nazwa i znaki graficzne Izby korzystają z ochrony prawnej.

  

§ 5

Izba zostaje utworzona na czas nieoznaczony.

  

 

ROZDZIAŁ II

ZADANIA IZBY ORAZ SPOSOBY i FORMY ICH REALIZACJI

  

§ 6

1.     Celem i zadaniem Izby jest:

1)     dokonywanie ocen wdrażania i funkcjonowania przepisów prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej,

2)     przyczynianie się do  tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego oraz wspieranie inicjatyw gospodarczych członków,

3)   ochrona i reprezentowanie interesów swoich członków w zakresie ich działalności gospodarczej, szczególnie wobec organów państwa, w tym organów administracji publicznej, a także organizacji krajowych i zagranicznych,

4)     kształtowanie zasad etyki w działalności gospodarczej,

5)     promocja najlepszych praktyk biznesowych w kraju i za granicą,

6)     intensyfikacja współpracy przedsiębiorców z samorządami terytorialnymi a także sektorami nauki (badania i rozwój),

7)     organizowanie szkoleń, targów i misji handlowych,

8)     zwiększenie potencjału sektorów mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw,

9)     wspieranie zwiększenia dostępu członków izby do środków finansowych oraz wdrażanie osiągnięć naukowo-technicznych i organizacyjnych,

10)  promocja społecznej odpowiedzialności biznesu,

11)  współpraca  z właściwymi organami oświatowymi, rozwój kształcenia zawodowego, wspieranie nauki zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników,

12)  uczestniczenie, na zaproszenie organów państwowych, w pracach instytucji doradczych i opiniotwórczych, w sprawach działalności gospodarczej,

13) wyrażanie opinii o stanie rozwoju gospodarczego oraz o projektach rozwiązań odnoszących się do polepszania funkcjonowania podmiotów gospodarczych,

14) reprezentowanie interesów gospodarczych zrzeszonych przedsiębiorców, udzielanie im porad oraz świadczenie usług w zakresie ich działalności  gospodarczej,

15) gromadzenie i upowszechnianie informacji wspomagających działalność gospodarczą członków Izby oraz wspieranie rozwoju nowoczesnych systemów informacji, niezbędnych dla zarządzania podmiotami należącymi do Izby,

16)  weryfikacja/pogłębienie/modyfikacja inteligentnych specjalizacji i wyłanianie nowych specjalizacji,

17) wypracowanie „technologicznej mapy” (BTR – Business Technology Roadmaps)   danego obszaru gospodarki, wskazującej jego potencjał   rozwojowy,

18)  dyskusja o trendach biznesowych i technologicznych,

19)  inicjowanie i podtrzymywanie współpracy w celu rozwoju projektów B+R+I, w tym tworzenia wspólnych projektów,

20)  inspirowanie i realizowanie zadań ukierunkowanych na podnoszenie międzynarodowej konkurencyjności polskiej gospodarki, w tym szczególnie   sektora małych i średnich przedsiębiorstw,

21) działanie na rzecz kreowania postaw proinnowacyjnych oraz wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki, w tym również promocji nowych   technologii i budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy oraz promocja klastrów (klasteringu),

22)  wykonywanie innych zadań, m.in. powierzonych Izbie za jej zgodą przez organy administracji państwowej oraz samorządowej.

 

2.     Izba realizuje swoje cele i zadania poprzez:

1)     inspirowanie i rozwijanie współpracy z organami państwa, w tym organami administracji rządowej i samorządowej, jednostkami naukowymi oraz innymi organizacjami,

2)     delegowanie przedstawicieli Izby do organów doradczych, władz samorządowych i administracji rządowej,

3)     wydawanie członkom na ich wniosek opinii niezbędnych do uruchomienia i rozwijania działalności gospodarczej,

4)     podejmowanie mediacji w sprawach, jakie mogą wyniknąć w związku z prowadzeniem przez członków działalności gospodarczej,

5)     prowadzenie działalności szkoleniowej i wydawniczej,

6)     prowadzenie działalności gospodarczej w obrocie krajowym lub zagranicznym na zasadach ogólnych,

7)  organizowanie zespołów doradczych, komisji i komitetów, w tym do spraw prawnych, finansowych, zarządzania i marketingu, działalności gospodarczej i ubezpieczeniowej oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych,

8)     świadczenie członkom Izby pomocy organizacyjnej,

9)     gromadzenie funduszy na wspieranie inicjatyw gospodarczych i przekształceń własnościowych (tworzenie fundacji, funduszy i stypendiów),

10)  współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami społecznymi, naukowymi oraz podmiotami gospodarczymi,

11)  inspirowanie tworzenia i nowelizacji przepisów prawa oraz prezentowanie opinii w zakresie polityki gospodarczej, wydawanie na wniosek władz lub innych podmiotów opinii i informacji o istniejących zwyczajach handlowych, usługowych, cenach, pochodzeniu towarów i innych dotyczących obrotu handlowego i firm,

12) udzielanie pomocy w opracowywaniu projektów inwestycyjnych i ułatwień kredytowych, występowanie w interesie swoich członków, podejmowanie przepisanych prawem czynności wobec organów administracji publicznej, sądów i innych organów celem ochrony interesów członków Izby przed działalnością monopolistyczną, decyzjami administracyjnymi oraz ingerencją w działalność gospodarczą.

3. Izba realizuje swoją misję także w obszarze trendów kompetencji menadżerskich.

4. Działania Izby obejmują następujące obszary:

1)     badawczo-rozwojowe (uczelnia – przedsiębiorstwa),

2)     szkolenia,

3)     doradztwo,

4)     rekrutacja,

5)     promocja,

6)     publikacje i działalność wydawnicza,

7)     społeczna odpowiedzialność biznesu,

8)     działania handlowe,

9)     zielona transformacja.

5. Działania edukacyjne Izby obejmują następujące obszary:

1)       prawa obywatelskie, funkcjonowanie samorządu,

2)       rozwój wolontariatu,

3)       inicjowanie projektów społecznych,

4)       kształtowanie świadomości ekologicznej,

5)       kształtowanie postawy tolerancji i empatii,

6)       kompetencje społeczne i obywatelskie,

7)       współdziałanie na rzecz bezpieczeństwa.

 

§ 7

1.   Izba może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych.

2.   Dochód z działalności gospodarczej Izby służy realizacji celów statutowych, z uwzględnieniem art. 14 ust. 2 ustawy.

  

ROZDZIAŁ III

CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

  

§ 8

Członkiem Izby mogą być przedsiębiorcy spełniający warunki określone w Statucie.

 

§ 9

1.     Członek Izby wykonuje swoje prawa i obowiązki osobiście lub przez pełnomocnika.

2.     Założyciele Izby stają się jej członkami po podpisaniu Statutu z chwilą wpisania Izby do rejestru sądowego.

3.    Po wpisie Izby do rejestru sądowego przyjęcie w poczet członków Izby następuje na podstawie uchwały Zarządu Izby po złożeniu przez kandydata pisemnej deklaracji członkowskiej.

4.   Uchwała w przedmiocie przyjęcia lub odmowy przyjęcia kandydata do Izby powinna być podjęta w terminie 14 dni od dnia złożenia deklaracji członkowskiej i przesłana do kandydata wraz z pouczeniem o możliwości wniesienia odwołania.

5.    Od decyzji odmawiającej przyjęcia do Izby kandydat może odwołać się w terminie 14 dni od jej otrzymania do Komisji Rewizyjnej. Odwołanie winno być rozpatrzone przez Komisję Rewizyjną na jej najbliższym posiedzeniu.

6.   Decyzję o przyjęciu bądź odmowie przyjęcia do Izby Komisja Rewizyjna podejmuje w formie uchwały, zawiadamiając pisemnie kandydata o jej treści. Decyzja Komisji Rewizyjnej w tej sprawie jest ostateczna.

7.     Kandydat może Ponownie złożyć́ deklarację po upływie 12 miesięcy od negatywnej decyzji Komisji Rewizyjnej.

  

§ 10

Izba nie posiada uprawnień władczych w odniesieniu do swoich członków w sprawach, które nie dotyczą  jej statutowej działalności, a w szczególności nie może naruszać samodzielności członków ani też wkraczać w ich sprawy wewnętrzne lub decyzje gospodarcze.

  

§ 11

1.   Członkowie Izby mają prawo:

1)  korzystać ze wszystkich form działalności Izby, według zasad określonych przez organy Izby, w szczególności z doradztwa, szkoleń oraz lobbingu gospodarczego,

2)   uczestniczyć w wyborze Delegatów na Zgromadzenie Delegatów,

3)   korzystać ze znaku firmowego Izby według zasad określonych przez organy Izby,

4)   zgłaszać wnioski dotyczące działalności statutowej Izby,

5)   promować swoją działalność gospodarczą na stronie internetowej Izby, kanałach informacyjnych Izby, profilach i mediach społecznościowych oraz wydawanych przez Izbę materiałach promocyjnych – według zasad określonych przez organy Izby.

2.   Członkowie Izby zobowiązani są do:

1)   przestrzegania postanowień Statutu Izby oraz regulaminów i uchwał władz Izby,

2)   kierowania się w swojej działalności zasadami etyki biznesowej i uczciwości kupieckiej,

3)   udziału w realizacji celów i zadań statutowych Izby,

4) współdziałania przy organizacji wydarzeń zainicjowanych przez władze Izby, w szczególności umożliwienia korzystania z doświadczenia oraz potencjału swoich przedsiębiorstw w ramach posiadanych możliwości,

5)   wspierania pozostałych członków Izby,

6)   opłacania składek członkowskich.

3.  Członkowie i przedstawiciele członków Izby zobowiązani są do podania adresu poczty elektronicznej do prowadzenia formalnej korespondencji w sprawach Izby, a w szczególności do wysyłania zawiadomienia o terminach i zasadach wyboru Delegatów na Zgromadzenie Delegatów.

  

§ 12

1.  Członek Izby zobowiązany jest do zapłaty składki członkowskiej raz na rok, w każdym pierwszym miesiącu kolejnego okresu rocznego jego członkostwa w Izbie.

2.   Wysokość składki członkowskiej ustala Zgromadzenie Delegatów w drodze uchwały na wniosek Zarządu Izby i jest ona uzależniona od rozmiaru przedsiębiorcy (mikro, mały, średni lub duży przedsiębiorca).

 

§ 13

1.   Członkostwo w Izbie ustaje wskutek:

1)   wystąpienia z dniem złożenia pisemnego oświadczeniu o wystąpieniu z Izby,

2)   skreślenia z listy członków Izby z powodu niespełnienia statutowych warunków członkowskich, w tym zaprzestania działalności gospodarczej,

3)  wykluczenia z Izby z powodu nieprzestrzegania przez członka postanowień Statutu, uchwał jej organów lub prowadzenia działalności godzącej w dobre imię Izby.

2.   Wniosek o skreślenie z listy albo wykluczenie członka może złożyć każdy członek Izby do Zarządu Izby.

3. Wykluczenie albo skreślenie członka z listy następuje na podstawie uchwały Zarządu Izby po uprzednim umożliwieniu członkowi Izby złożenia pisemnych wyjaśnień w terminie 7 dni. Brak pisemnych wyjaśnień członka w zakreślonym terminie, nie wstrzymuje możliwości podjęcia uchwały przez Zarząd Izby.

4.  Uchwałę Zarządu dotyczącą skreślenia lub wykluczenia z listy członków doręcza się niezwłocznie wnioskodawcy oraz członkowi, którego ona dotyczy wraz z podaniem zasadniczych motywów rozstrzygnięcia.

5.   Odwołanie od uchwały dotyczącej skreślenia lub wykluczenia z listy członków może złożyć wnioskodawca oraz członek, którego ta uchwała dotyczy do Komisji Rewizyjnej Izby w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały Zarządu Izby.

6.   Rozstrzygnięcie Komisji Rewizyjnej następuje w drodze uchwały, którą doręcza się niezwłocznie wnioskodawcy oraz członkowi, którego ona dotyczy wraz z podaniem zasadniczych motywów rozstrzygnięcia.

7.   Od uchwały Komisji Rewizyjnej odwołanie nie przysługuje.

8. Uchwała dotycząca skreślenia lub wykluczenia z listy członków Izby staje się prawomocna z dniem uchwały Komisji Rewizyjnej lub w razie bezskutecznego upływu terminu do wniesienia odwołania od uchwały Zarządu Izby i z tym dniem członek skreślony lub wykluczony traci członkostwo w Izbie.

 

§ 14

W przypadku wykluczenia z listy członków przedsiębiorca może ponownie ubiegać się o przyjęcie w poczet członków Izby po upływie 2 lat od dnia utraty członkostwa, o ile daje rękojmię, że przyczyny powodujące jego wykluczenie zostały wyeliminowane.

 

ROZDZIAŁ IV ORGANY IZBY

  

§ 15

1.   Organami Izby są:

1) Zgromadzenie Delegatów Członków Izby,

2) Zarząd Izby,

3) Komisja Rewizyjna Izby.

2.  Uchwały kolegialnych organów Izby podejmowane są na posiedzeniach w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę członków tych organów obecnych na posiedzeniu o ile wszyscy członkowie organu zostali o nim prawidłowo zawiadomieni.

3.   Uchwały Zarządu Izby w sprawie wykluczenia albo skreślenia członka z listy wymagają obecności wszystkich członków Zarządu Izby.

4. W razie równej ilości głosów, decyduje odpowiednio głos Przewodniczącego Zgromadzenia Delegatów Członków Izby, Prezesa Zarządu Izby, Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Izby.

5.  Członków Zarządu Izby oraz Komisji Rewizyjnej Izby  wybiera i odwołuje Zgromadzenie Delegatów Członków Izby spośród nieograniczonej liczby kandydatów zgłoszonej przez Delegatów poszczególnych Regionów.

6.   Delegat Członków Izby może jednocześnie zostać wybrany do pełnienia funkcji w Zarządzie Izby lub Komisji Rewizyjnej Izby.

7.  Kadencja Zarządu Izby oraz Komisji Rewizyjnej Izby trwa 5 lat, przy czym mandaty ich członków wygasają z dniem powołania nowych członków organów Izby przez Zgromadzenie Delegatów Członków Izby.

 

§ 16

1.   Posiedzenia Organów Izby mogą odbywać się stacjonarnie, zdalnie, a także w trybie hybrydowym (częściowo stacjonarnie, a częściowo zdalnie).

2.   Zawiadomienia o posiedzeniu poszczególnych Organów Izby wysyłane są na adresy e-mail członków tych organów z trzydniowym wyprzedzeniem.

3.   Członek organu obowiązany jest zawiadomić w jakim trybie zamierza uczestniczyć w posiedzeniu (stacjonarnie czy zdalnie), a Zarząd Izby zapewnia możliwość wybranego udziału poprzez wskazanie miejsca posiedzenia stacjonarnego lub przesłanie linku do platformy internetowej w celu uczestnictwa zdalnego.

4.   Posiedzenia organów Izby mogą odbywać się bez ich formalnego zwołania o ile uczestniczą w nich wszyscy członkowie organu.

 

 

 

§ 17

1.   Przewodniczący Zgromadzenia Delegatów Członków Izby, Prezes Zarządu Izby lub Przewodniczący Komisji Rewizyjnej mogą zadecydować o podjęciu uchwał przez organy, na których czele stoją, bez odbywania posiedzenia, w drodze głosowania pisemnego.

2.  Głosowanie pisemne, o którym stanowi ust. 1 odbywa się poprzez przesłanie projektu uchwały do każdego członka organu Izby i odesłanie przez niego oświadczenia czy głosuje za uchwałą, przeciw niej, czy też wstrzymuje się od głosu. Oświadczenie wymaga podpisu odręcznego i złożenia dokumentu w siedzibie organu, lub złożenia go w formie profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego i przesłania drogą e-mail.

3.   Brak złożenia oświadczenia w terminie 3 dni uznaje się za wstrzymanie się od głosu.

 

§ 18

Organy Izby mogą uchwalać regulaminy funkcjonowania, które doprecyzują postanowienia Statutu odnośnie zasad ich działania.

 

ZGROMADZENIE DELEGATÓW CZŁONKÓW IZBY

 

§ 19

1.   Zgromadzenie Delegatów Członków Izby zastępuje Walne Zgromadzenie Członków Izby zgodnie z przepisem art. 7 ust. 6 ustawy.

2.  Zgromadzenie Delegatów Członków Izby jest najwyższym organem Izby, który stoi na straży realizacji celów statutowych Izby oraz decyduje o strategii rozwoju Izby i kierunkach jej działania.

3.   Zgromadzenie Delegatów Członków Izby składa się z 5 Delegatów, którzy wybierają ze swojego grona Przewodniczącego Zgromadzenia Delegatów Członków Izby.

 

§ 20

1.  Delegaci wybierani są w drodze głosowania pisemnego przez Członków Izby na pięcioletnią kadencję, która wygasa z momentem powołania nowych Delegatów.

2.  Wybór Delegatów odbywa się w głosowaniu na uprzednio zgłoszonych kandydatów. Jeżeli liczba zgłoszonych kandydatów nie jest wyższa od liczy Delegatów tworzących Zgromadzenie, głosowania nie przeprowadza się, a za wybranych uważa się wszystkich zgłoszonych kandydatów.

3.   Głosowanie odbywa się za pomocą kart wyboru Delegata.

4.   Za wybranych na Delegatów uznaje się kandydatów, którzy otrzymali w głosowaniu najwyższą ilość głosów głosujących Członków Izby.

5.   Delegatem może być wyłącznie Członek Izby.

6.  W razie rezygnacji Delegata z pełnienia przez niego funkcji lub skreślenia go z listy Członków Izby pozostali Delegaci wskazują na jego miejsce nowego Delegata do końca kadencji, w głosowaniu tajnym większością ¾ głosów. W razie braku wymaganej większości konieczne jest dokonanie wyboru nowego Delegata przez wszystkich Członków Izby.

 

§ 21

1.   Zgromadzenie Delegatów Członków Izby może być zwołane w trybie zwyczajnym albo nadzwyczajnym.

2.   Obrady Zgromadzenia Delegatów Członków Izby otwiera Prezes Zarządu Izby, który przeprowadza wybór Przewodniczącego oraz Sekretarza Zgromadzenia. Dalszymi obradami kieruje wybrany Przewodniczący Zgromadzenia.

 

§ 22

1.  Zwyczajne Zgromadzenie Delegatów Członków Izby zwoływane jest przez Prezesa Zarządu Izby raz w roku, w terminie do końca półrocza od zakończenia roku objętego sprawozdaniem w celu przyjęcia sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego (bilansu) oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Izby.

2.   Do porządku obrad zwyczajnego Zgromadzenia mogą być także wprowadzone inne punkty porządku obrad, w szczególności odnośnie wyboru organów Izby, których kadencja kończy się.

3.   Jeżeli Prezes Zarządu Izby w terminie, o którym mowa w ust. 1, nie zwoła w trybie zwyczajnym Zgromadzenia Delegatów Członków Izby, obowiązek ten realizuje Komisja Rewizyjna.

  

§ 23

1.  W trybie nadzwyczajnym Zgromadzenie Delegatów Członków Izby zwołuje Prezes Zarządu Izby określając sprawy, które mają być przedmiotem obrad, z własnej inicjatywy oraz na wniosek:

1)   Zarządu Izby,

2)   Komisji Rewizyjnej Izby,

3)   1/5 wszystkich członków Izby.

2.   W trybie nadzwyczajnym Zgromadzenie Delegatów Członków Izby winno odbyć się nie później niż w ciągu 8 tygodni od daty zgłoszenia do Prezesa Zarządu Izby wniosku o jego zwołanie.

 

§ 24

1.  O terminie, miejscu i porządku obrad Zgromadzenia Delegatów Członków Izby Prezes Zarządu Izby zawiadamia wszystkich Delegatów na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem posiedzenia.

2.   Zawiadomienie o zwołaniu Zgromadzenia Delegatów Członków Izby rozsyłane jest w formie           e-mail na skrytki pocztowe Delegatów.

3.   Uzupełnienie porządku obrad o dodatkowe punkty jest możliwe o ile wszyscy Delegaci uczestniczący w Zgromadzeniu wyrażą na to zgodę.

 

§ 25

1.   Zgromadzenie Delegatów Członków Izby jest władne do podejmowania uchwał tylko w sprawach ujętych w porządku obrad, przy obecności co najmniej połowy Delegatów.

2.   Uchwały Zgromadzenia Delegatów Członków Izby zapadają zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem § 43 ust. 1 Statutu.

3.   W razie braku wymaganego kworum Zwołujący Zgromadzenie Delegatów Członków Izby może wyznaczyć drugi termin rozpoczęcia obrad w tym samym dniu po upływie minimum 30 minut lub nie później niż do 14 dni, zawiadamiając o tym Delegatów drogą e-mail.

4.   Zgromadzenie Delegatów Członków Izby odbywające się w drugim terminie określonym w zawiadomieniu o jego zwołaniu podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych Delegatów.

§ 26

Do kompetencji Zgromadzenia Delegatów Członków Izby należy:

1)   uchwalanie zmian Statutu,

2)   uchwalanie głównych kierunków działania Izby,

3)   wybór oraz odwoływanie Prezesa Zarządu, Wiceprezesów Zarządu oraz Członków Komisji Rewizyjnej Izby,

4) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych, sprawozdań z działalności Izby oraz udzielanie lub odmowa udzielenia absolutorium członkom Zarządu,

5)   uchylanie uchwał lub decyzji władz Izby sprzecznych z prawem lub postanowieniami Statutu, po wysłuchaniu opinii Komisji Rewizyjnej,

6)   uchwalanie wysokości składek członkowskich na dany rok kalendarzowy,

7)   podejmowanie uchwał o przynależności Izby do innych organizacji, stowarzyszeń i izby o zasięgu krajowym lub międzynarodowym,

8)   uchwalanie regulaminu obrad Zgromadzenia,

9)   podejmowanie uchwał w przedmiocie poszczególnych punktów porządku obrad, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do właściwości innych władz Izby,

10)  przedstawianie stanowisk i opinii w imieniu Izby,

11)   nabycie lub zbycie nieruchomości będących własnością Izby,

12)   podjęcie uchwały o likwidacji Izby, sposobie jej przeprowadzenia, przeznaczeniu majątku Izby oraz wyznaczeniu likwidatora lub likwidatorów,

13)   załatwianie innych spraw wynikających z uchwał Zgromadzenia Delegatów Członków Izby oraz określonych przez Statut.

 

ZARZĄD IZBY

  

§ 27

1.   Zarząd reprezentuje Izbę na zewnątrz oraz organizuje i kieruje pracą Izby.

2.   Zarząd składa się z 1 do 3 członków, w tym Prezesa Zarządu oraz Wiceprezesa Zarządu, powoływanych na pięcioletnią kadencję.

3.   Zasady i tryb działania Zarządu ustala regulamin uchwalony przez Zarząd.

 

§ 28

Do kompetencji Zarządu Izby należy podejmowanie decyzji i czynności w sprawach nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych organów Izby, a w szczególności:

1)   zwoływanie Zebrania Delegatów Członków Izby i ustalanie porządku obrad,

2)   realizacja celów i zadań Izby,

3)   wykonywanie uchwał Zgromadzenia Delegatów Członków Izby oraz Komisji Rewizyjnej Izby,

4)   określanie szczegółowych kierunków działania Izby,

5)   podejmowanie uchwał w przedmiocie przyjęcia członka do Izby oraz skreślenia z listy albo wykluczenia członka,

6)   udzielanie pomocy członkom Izby w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej,

7)   zarządzanie majątkiem Izby,

8)   opracowywanie planów gospodarczo-finansowych oraz sprawozdań z działalności Izby i przedkładanie ich Zgromadzeniu Delegatów Członków Izby,

9)   zawieranie umów cywilnoprawnych oraz zatrudnianie pracowników Biura Izby,

10)  podejmowanie współpracy z innymi podmiotami,

11)  delegowanie przedstawicieli do organizacji krajowych i międzynarodowych.

 

§ 29

Czynności zwykłego zarządu mogą być wykonywane przez każdego z członków Zarządu samodzielnie, natomiast do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymagana jest uchwała Zarządu.

 

§ 30

1.     Do reprezentowania Izby jest upoważniony każdy z członków Zarządu samodzielnie.

2.     Zarząd może udzielić pełnomocnictwa do reprezentowania Izby w poszczególnych sprawach. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

 

§ 31

Uchwały Zarządu oraz decyzje podejmowane przez Członków Zarządu mogą być uchylane przez Zgromadzenie Delegatów Członków Izby, z zastrzeżeniem spraw przekazanych do kompetencji Komisji Rewizyjnej Izby.

 

§ 32

1.  Zarząd może powołać na czas określony, nie dłuższy od swojej kadencji, zespoły pomocnicze do rozwiązywania problemów organizacyjnych, prawnych, ekonomicznych lub innych związanych z działalnością Izby, uchwalając jednocześnie regulamin działania zespołu.

2.     Zespoły pomocnicze są odpowiedzialne przed Zarządem i składają mu sprawozdanie ze swojej działalności.

 

 KOMISJA REWIZYJNA IZBY

  

§ 33

Komisja Rewizyjna Izby jest organem nadzoru i kontroli działalności Izby.

 

§ 34

1.   Komisja Rewizyjna Izby składa się z 2 do 5 osób powoływanych na pięcioletnią kadencję.

2.   Liczbę członków Komisji Rewizyjnej Izby dla każdej kadencji ustala Zgromadzenie Delegatów Członków Izby.

3.   Członkowie Komisji Rewizyjnej Izby wybierają ze swego grona Przewodniczącego.

4.   Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej ustala regulamin uchwalony przez Komisję Rewizyjną.

 

§ 35

1.   Komisja Rewizyjna Izby odbywa posiedzenia w każdym czasie, gdy wymagają tego potrzeby Izby, nie rzadziej niż raz w kwartale.

2.   Posiedzenia Komisji Rewizyjnej Izby zwołuje jej Przewodniczący.

3.   W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej Izby może brać udział z głosem doradczym Prezes Zarządu Izby oraz inne zaproszone osoby.

 

§ 36

1.   Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Izby należy:

1)   przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli działalności Izby na podstawie kryterium zgodności z przepisami prawa, postanowieniami statutu oraz uchwałami władz Izby, z uwzględnieniem celowości, rzetelności i gospodarności,

2)   opiniowanie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności Izby,

3)   przedstawianie stanowiska w kwestii udzielenia absolutorium członkom Zarządu Izby,

4)   wnioskowanie do Zarządu o zwołanie Zgromadzenia Delegatów Członków Izby,

5)   rozpoznawanie odwołań od decyzji i uchwał podejmowanych przez Zarząd w sprawach członkowskich,

6)   uchwalanie, na wniosek Prezesa, rocznych planów działalności Izby obejmujących plan finansowy (budżet) Izby, zgodnych z uchwałą Zgromadzenia Delegatów Członków Izby w przedmiocie głównych kierunków działania Izby,

7)   opiniowanie pisemnego wniosku Prezesa Zarządu Izby do Zgromadzenia Delegatów Członków Izby w sprawie:

a)   podjęcia uchwały o przynależności Izby do innych organizacji, stowarzyszeń i izby o zasięgu krajowym lub międzynarodowym,

b)   nabycia lub zbycia nieruchomości będących własnością Izby,

c)   likwidacji Izby,

8)   rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności Izby,

9)   rozpoznawanie sporów pomiędzy członkami Izby w ramach mediacji,

10)  wykonywanie uchwał Zgromadzenia Delegatów Członków Izby.

2.   Komisja Rewizyjna Izby obowiązana jest podjąć uchwałę w sprawie wniosków Prezesa Zarządu Izby, o których mowa w ust. 1 w ciągu 14 dni od daty otrzymania wniosku.

3.   Komisja Rewizyjna Izby, w celu wykonywania swoich zadań ma prawo żądać od Prezesa, a także pracowników lub współpracowników Izby wszelkich sprawozdań i wyjaśnień, przeglądać dokumenty i sprawdzać bezpośrednio stan majątku Izby.

 

§ 37

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Izby w imieniu Izby zawiera umowy o pracę oraz umowy cywilnoprawne z Prezesem Zarządu Izby na zasadach określonych uchwałą Komisji Rewizyjnej.

  

ROZDZIAŁ V. MAJĄTEK i FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI IZBY

  

§ 38

1.   Majątek Izby stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze, prawa majątkowe i dochody.

2.   Dochodami Izby są:

1)     wpływy z działalności statutowej,

2)     wpływy z działalności gospodarczej Izby, w przypadku jej prowadzenia,

3)     subwencje, dotacje, darowizny, spadki i zapisy od osób fizycznych i prawnych,

4)     wpływy ze składek członkowskich,

5)     dodatkowe dobrowolne świadczenia członków.

3.   Izba może utworzyć fundusz statutowy i inne fundusze celowe, w oparciu o uchwały Zgromadzenia Delegatów Członków Izby.

4.   Koszty działalności Izba pokrywa z dochodów określonych w ust.2.

 

§ 39

1.  Finansowanie utrzymania i działalności Izby realizowane jest według rocznego Planu finansowego wydatków i wpływów (budżet), który jest integralną częścią Planu działalności Izby na dany rok, tworzonego zgodnie z przepisami prawa i uchwałami organów kolegialnych Izby.

2.  W sytuacji, gdy zaplanowane środki finansowe okażą się niewystarczające, Prezes Izby może ograniczyć wykonywanie zadań statutowych do najpilniejszych i najbardziej istotnych dla Izby oraz jej członków. Prezes Izby niezwłocznie informuje o zarządzonych ograniczeniach Zgromadzenie Delegatów Członków Izby i przedkłada projekt nowelizacji Planu finansowego (budżetu).

 

§ 40

1.   Finansowanie działalności Izby odbywa się głównie z prowadzonej przez Izbę działalności gospodarczej.

2. Składki członkowskie mają charakter posiłkowy dla finansowania działalności Izby, a ich wysokość nie może stanowić bariery finansowej dla kandydatów na członków Izby.

 

§ 41

Przedmiotem działalności gospodarczej Izby jest:

1) 94.11.Z Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców  (działalność przeważająca)

2) 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)  

3) 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza

4)  64.99.Z Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych

5) 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi

6) 69.10.Z Działalność prawnicza

7) 69.20.Z Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe

8)  70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania          

9)  78.10.Z Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników        

10) 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki 

11) 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów      

12) 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych

13) 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej     

14)  85.59.A Nauka języków obcych          

15) 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

16) 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację

17) 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych

18) 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana

19) 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych  

20) 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i  programami telewizyjnymi

21) 59.13.Z Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych

22) 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów

23) 73.11.Z Działalność agencji reklamowych

 

§ 42

1.   Izba może tworzyć Spółki i fundacje oraz przystępować do już istniejących.

2.   Dochody osiągane z tytułu uczestnictwa w podmiotach określonych w ust. 1 przeznaczane będą na realizację celów statutowych Izby.

 

 

ROZDZIAŁ VI POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 43

1.  Uchwały w sprawie likwidacji Izby oraz zmiany Statutu Izby podejmuje Zgromadzenie Delegatów Członków Izby większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, na wniosek Zarządu Izby, Komisji Rewizyjnej Izby lub co najmniej 2 Delegatów Członków Izby.

2.   W przypadku kworum stosuje się odpowiednio zasady określone w § 25 ust. 3 i 4 dotyczące zwoływania Zgromadzenia Delegatów Członków Izby w drugim terminie.

  

§ 44

1.   Statut wchodzi w życie w momencie jego przyjęcia przez co najmniej 100 Członków Założycieli Izby.

2.   Zmiany Statutu wchodzą w życie w terminie określonym w uchwale o zmianie Statutu podjętej przez Zgromadzenie Delegatów Członków Izby.

 

 

 

Rzeszów, dnia 7 czerwca 2024 r.

 

 

 

 

 

 

Załączniki:

1)     Deklaracje przystąpienia co Centralnej Izby Gospodarczej w Rzeszowie wraz z  oświadczeniem o przyjęciu Statutu.

 

 Statut  

Centralnej Izby Gospodarczej 

    

ROZDZIAŁ I 

POSTANOWIENIA OGÓLNE   

§ 1 

1.  Centralna Izba Gospodarcza, zwana dalej „Izbą”, jest dobrowolną, ogólnopolską organizacją samorządu  gospodarczego  reprezentującą  interesy  gospodarcze  zrzeszonych  w  niej przedsiębiorców. 

2.  Izba  jest  organizacją  społeczeństwa  obywatelskiego  i  podejmuje  się  pełnienia  funkcji  mediacyjnej  między  organami  publicznymi  a  obywatelami  oraz  rozwoju  edukacji obywatelskiej. 

3.  Izba  podejmuje  aktywne  działania  w  procesie  identyfikacji  i  aktualizacji  inteligentnych specjalizacji. 

4.  Izba  reprezentuje  interesy  swoich  członków  przed  organami  administracji  publicznej, a także innymi podmiotami i organizacjami.  

5.  Izba  może  być  członkiem  krajowych  i  zagranicznych  organizacji  o  celach  zbieżnych z określonymi w niniejszym Statucie, a także członkiem Krajowej Izby Gospodarczej. 

6.  Izba  może  współpracować  z  jednostkami  badawczo-rozwojowymi,  szkołami i uniwersytetami w celach związanych z poprawą sytuacji gospodarczej jej członków. 

7.  Izba działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 roku o izbach gospodarczych (Dz.U. z 2019 roku, poz. 579), zwanej dalej ustawą, innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz niniejszego Statutu. 

§ 2 

1.  Siedzibą Izby jest Rzeszów. 

2.  Izba działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 

3.  Izba może działać poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 

4.  Izba  może  tworzyć  przedstawicielstwa,  oddziały  i  filie  dla  wykonywania  swych  zadań statutowych, w tym także za granicą.   

§ 3 

Izba nabywa osobowość prawną z dniem wpisu do właściwego rejestru sądowego.    

§ 4 

1.  Izba używa pieczęci z napisem „Centralna Izba Gospodarcza” wraz z adresem Izby. 

2.  Izba  może  używać  odpowiednika  nazwy  w  języku  obcym  oraz  wyróżniającego  ją  znaku graficznego. 

3.  Nazwa i znaki graficzne Izby korzystają z ochrony prawnej. 

§ 5 

Izba zostaje utworzona na czas nieoznaczony.  

ROZDZIAŁ II 

ZADANIA IZBY ORAZ SPOSOBY i FORMY ICH REALIZACJI    

§ 6 

1.  Celem i zadaniem Izby jest: 

1)  dokonywanie  ocen  wdrażania  i  funkcjonowania  przepisów  prawnych  dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, 

2)  przyczynianie się do  tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego oraz wspieranie inicjatyw gospodarczych członków, 

3)  ochrona  i  reprezentowanie  interesów  swoich  członków  w  zakresie  ich działalności gospodarczej,  szczególnie  wobec  organów  państwa,  w  tym  organów  administracji publicznej, a także organizacji krajowych i zagranicznych, 

4)  kształtowanie zasad etyki w działalności gospodarczej, 

5)  promocja najlepszych praktyk biznesowych w kraju i za granicą, 

6)  intensyfikacja współpracy przedsiębiorców z samorządami terytorialnymi a także sektorami nauki (badania i rozwój), 

7)  organizowanie szkoleń, targów i misji handlowych, 

8)  zwiększenie potencjału sektorów mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, 

9)  wspieranie zwiększenia  dostępu  członków izby do środków finansowych oraz wdrażanie osiągnięć naukowo-technicznych i organizacyjnych, 

10) promocja społecznej odpowiedzialności biznesu, 

11) współpraca    z  właściwymi  organami  oświatowymi,  rozwój  kształcenia  zawodowego, wspieranie nauki zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników, 

12) uczestniczenie,  na  zaproszenie  organów  państwowych,  w  pracach  instytucji  doradczych i opiniotwórczych, w sprawach działalności gospodarczej, 

13) wyrażanie opinii o stanie rozwoju gospodarczego oraz o projektach rozwiązań odnoszących się do polepszania funkcjonowania podmiotów gospodarczych, 

14) reprezentowanie  interesów  gospodarczych  zrzeszonych  przedsiębiorców,  udzielanie  im porad oraz świadczenie usług w zakresie ich działalności gospodarczej, 

15) gromadzenie  i  upowszechnianie  informacji  wspomagających  działalność  gospodarczą członków Izby oraz wspieranie rozwoju nowoczesnych systemów informacji, niezbędnych dla zarządzania podmiotami należącymi do Izby, 

16) weryfikacja/pogłębienie/modyfikacja  inteligentnych  specjalizacji  i  wyłanianie  nowych specjalizacji, 17) wypracowanie „technologicznej mapy” (BTR – Business Technology Roadmaps)   danego obszaru gospodarki, wskazującej jego potencjał rozwojowy, 

18) dyskusja o trendach biznesowych i technologicznych, 

19) inicjowanie  i  podtrzymywanie  współpracy  w  celu  rozwoju  projektów  B+R+I,  w  tym tworzenia wspólnych projektów, 

20) inspirowanie  i  realizowanie  zadań  ukierunkowanych  na  podnoszenie  międzynarodowej konkurencyjności  polskiej  gospodarki,  w  tym  szczególnie  sektora  małych  i  średnich przedsiębiorstw, 

21) działanie  na  rzecz  kreowania  postaw  proinnowacyjnych  oraz  wzrostu  innowacyjności polskiej  gospodarki,  w  tym  również  promocji  nowych  technologii  i  budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy oraz promocja klastrów (klasteringu), 

22) wykonywanie  innych  zadań,  m.in.  powierzonych  Izbie  za  jej  zgodą  przez  organy administracji państwowej oraz samorządowej.   

2.  Izba realizuje swoje cele i zadania poprzez: 

1)  inspirowanie i rozwijanie współpracy z organami państwa, w tym organami administracji rządowej i samorządowej, jednostkami naukowymi oraz innymi organizacjami, 

2)  delegowanie  przedstawicieli  Izby  do  organów  doradczych,  władz  samorządowych i administracji rządowej, 

3)  wydawanie  członkom  na  ich  wniosek  opinii  niezbędnych  do  uruchomienia  i  rozwijania działalności gospodarczej, 

4)  podejmowanie mediacji w sprawach, jakie mogą wyniknąć w związku z prowadzeniem przez członków działalności gospodarczej, 

5)  prowadzenie działalności szkoleniowej i wydawniczej, 

6)  prowadzenie działalności gospodarczej w obrocie krajowym lub zagranicznym na zasadach ogólnych, 

7)  organizowanie  zespołów  doradczych,  komisji  i  komitetów,  w  tym  do  spraw  prawnych, finansowych,  zarządzania  i  marketingu,  działalności  gospodarczej  i  ubezpieczeniowej oraz zatrudnianie pracowników i ekspertów do wykonywania zadań statutowych, 

8)  świadczenie członkom Izby pomocy organizacyjnej, 

9)  gromadzenie  funduszy  na  wspieranie  inicjatyw  gospodarczych  i  przekształceń własnościowych (tworzenie fundacji, funduszy i stypendiów), 

10) współpracę  z  krajowymi  i  zagranicznymi  organizacjami  społecznymi,  naukowymi  oraz podmiotami gospodarczymi, 

11) inspirowanie tworzenia i nowelizacji przepisów prawa oraz prezentowanie opinii w zakresie polityki  gospodarczej,  wydawanie  na  wniosek  władz  lub  innych  podmiotów  opinii i informacji  o istniejących  zwyczajach  handlowych,  usługowych,  cenach,  pochodzeniu towarów i innych dotyczących obrotu handlowego i firm, 

12) udzielanie pomocy w opracowywaniu projektów inwestycyjnych i ułatwień kredytowych, występowanie  w  interesie  swoich  członków,  podejmowanie  przepisanych  prawem czynności wobec organów administracji publicznej, sądów i innych organów celem ochrony interesów członków Izby przed działalnością monopolistyczną, decyzjami administracyjnymi oraz ingerencją w działalność gospodarczą. 

3. Izba realizuje swoją misję także w obszarze trendów kompetencji menadżerskich. 

4. Działania Izby obejmują następujące obszary: 

1)  badawczo-rozwojowe (uczelnia – przedsiębiorstwa), 

2)  szkolenia, 

3)  doradztwo, 

4)  rekrutacja, 

5)  promocja, 

6)  publikacje i działalność wydawnicza, 

7)  społeczna odpowiedzialność biznesu, 

8)  działania handlowe, 

9)  zielona transformacja. 

5. Działania edukacyjne Izby obejmują następujące obszary: 

1)  prawa obywatelskie, funkcjonowanie samorządu, 

2)  rozwój wolontariatu, 

3)  inicjowanie projektów społecznych, 

4)  kształtowanie świadomości ekologicznej, 

5)  kształtowanie postawy tolerancji i empatii, 

6)  kompetencje społeczne i obywatelskie, 

7)  współdziałanie na rzecz bezpieczeństwa.  

§ 7 

1.  Izba może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych.  

2.  Dochód  z  działalności  gospodarczej  Izby  służy  realizacji  celów  statutowych, z uwzględnieniem art. 14 ust. 2 ustawy.    

ROZDZIAŁ III 

CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI  

§ 8 

Członkiem Izby mogą być przedsiębiorcy spełniający warunki określone w Statucie.   

§ 9 

1.  Członek Izby wykonuje swoje prawa i obowiązki osobiście lub przez pełnomocnika.  

2.  Założyciele  Izby  stają  się  jej  członkami  po  podpisaniu  Statutu  z  chwilą  wpisania  Izby do rejestru sądowego. 

3.  Po  wpisie  Izby  do  rejestru  sądowego  przyjęcie  w  poczet  członków  Izby  następuje na podstawie  uchwały  Zarządu  Izby  po  złożeniu  przez  kandydata  pisemnej  deklaracji członkowskiej. 

4.  Uchwała w przedmiocie przyjęcia lub odmowy przyjęcia kandydata do Izby powinna być podjęta  w  terminie  14  dni  od  dnia  złożenia  deklaracji  członkowskiej  i  przesłana  do kandydata wraz z pouczeniem o możliwości wniesienia odwołania. 

5.  Od decyzji odmawiającej przyjęcia do Izby kandydat może odwołać się w terminie 14 dni od jej  otrzymania  do  Komisji  Rewizyjnej.  Odwołanie  winno  być  rozpatrzone  przez  Komisję Rewizyjną na jej najbliższym posiedzeniu.  

6.  Decyzję o przyjęciu bądź odmowie przyjęcia do Izby Komisja Rewizyjna podejmuje w formie uchwały, zawiadamiając pisemnie kandydata o jej treści. Decyzja Komisji Rewizyjnej w tej sprawie jest ostateczna. 

7.  Kandydat może Ponownie złożyć́ deklarację po upływie 12 miesięcy od negatywnej decyzji Komisji Rewizyjnej.    

§ 10 

Izba nie posiada uprawnień władczych w odniesieniu do swoich członków w sprawach, które nie dotyczą  jej statutowej działalności, a w szczególności nie może naruszać samodzielności członków ani też wkraczać w ich sprawy wewnętrzne lub decyzje gospodarcze.  

§ 11 

1.  Członkowie Izby mają prawo: 

1) korzystać ze wszystkich form działalności Izby, według zasad określonych przez organy Izby, w szczególności z doradztwa, szkoleń oraz lobbingu gospodarczego, 

2) uczestniczyć w wyborze Delegatów na Zgromadzenie Delegatów, 

3) korzystać ze znaku firmowego Izby według zasad określonych przez organy Izby,  

4) zgłaszać wnioski dotyczące działalności statutowej Izby, 

5) promować  swoją  działalność  gospodarczą  na  stronie  internetowej  Izby,  kanałach informacyjnych Izby, profilach i mediach społecznościowych oraz wydawanych przez Izbę materiałach promocyjnych – według zasad określonych przez organy Izby. 

2.  Członkowie Izby zobowiązani są do: 

1) przestrzegania postanowień Statutu Izby oraz regulaminów i uchwał władz Izby, 

2) kierowania się w swojej działalności zasadami etyki biznesowej i uczciwości kupieckiej, 

3) udziału w realizacji celów i zadań statutowych Izby, 

4) współdziałania przy organizacji wydarzeń zainicjowanych przez władze Izby, w szczególności umożliwienia korzystania z doświadczenia oraz potencjału swoich przedsiębiorstw w ramach posiadanych możliwości, 

5) wspierania pozostałych członków Izby, 

6) opłacania składek członkowskich. 

3.  Członkowie  i  przedstawiciele  członków  Izby  zobowiązani  są  do  podania  adresu  poczty elektronicznej do prowadzenia formalnej korespondencji w sprawach Izby, a w szczególności 

do wysyłania zawiadomienia o terminach i zasadach wyboru Delegatów na Zgromadzenie Delegatów.    

§ 12 

1.  Członek  Izby  zobowiązany  jest  do  zapłaty  składki  członkowskiej  raz  na  rok,  w  każdym pierwszym miesiącu kolejnego okresu rocznego jego członkostwa w Izbie. 

2.  Wysokość  składki  członkowskiej  ustala  Zgromadzenie  Delegatów  w  drodze  uchwały  na wniosek Zarządu Izby i jest ona uzależniona od rozmiaru przedsiębiorcy (mikro, mały, średni lub duży przedsiębiorca).   

§ 13 

1.  Członkostwo w Izbie ustaje wskutek: 

1) wystąpienia z dniem złożenia pisemnego oświadczeniu o wystąpieniu z Izby, 

2) skreślenia  z  listy  członków  Izby  z  powodu  niespełnienia  statutowych  warunków członkowskich, w tym zaprzestania działalności gospodarczej,  

3) wykluczenia z Izby z powodu nieprzestrzegania przez członka postanowień Statutu, uchwał jej organów lub prowadzenia działalności godzącej w dobre imię Izby. 

2.  Wniosek  o  skreślenie  z  listy  albo  wykluczenie  członka  może  złożyć  każdy  członek  Izby do Zarządu Izby. 

3.  Wykluczenie albo skreślenie członka z listy następuje na podstawie uchwały Zarządu Izby po uprzednim umożliwieniu członkowi Izby złożenia pisemnych wyjaśnień w terminie 7 dni. Brak  pisemnych  wyjaśnień  członka  w  zakreślonym  terminie,  nie  wstrzymuje  możliwości podjęcia uchwały przez Zarząd Izby. 

4.  Uchwałę  Zarządu  dotyczącą  skreślenia  lub  wykluczenia  z  listy  członków  doręcza  się niezwłocznie  wnioskodawcy  oraz  członkowi,  którego  ona  dotyczy  wraz  z  podaniem zasadniczych motywów rozstrzygnięcia. 

5.  Odwołanie od uchwały dotyczącej skreślenia lub wykluczenia z listy członków może złożyć wnioskodawca  oraz  członek,  którego  ta  uchwała  dotyczy  do  Komisji  Rewizyjnej  Izby w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały Zarządu Izby. 

6.  Rozstrzygnięcie  Komisji  Rewizyjnej  następuje  w  drodze  uchwały,  którą  doręcza  się niezwłocznie  wnioskodawcy  oraz  członkowi,  którego  ona  dotyczy  wraz  z  podaniem zasadniczych motywów rozstrzygnięcia. 

7.  Od uchwały Komisji Rewizyjnej odwołanie nie przysługuje. 

8.  Uchwała dotycząca skreślenia lub wykluczenia z listy członków Izby staje się prawomocna z dniem  uchwały  Komisji  Rewizyjnej  lub  w  razie  bezskutecznego  upływu  terminu  do wniesienia  odwołania  od  uchwały  Zarządu  Izby  i  z  tym  dniem  członek  skreślony  lub wykluczony traci członkostwo w Izbie. 

§ 14 

W  przypadku  wykluczenia  z  listy  członków  przedsiębiorca  może  ponownie  ubiegać  się  o przyjęcie  w  poczet  członków  Izby  po  upływie  2  lat  od  dnia  utraty  członkostwa,  o  ile  daje rękojmię, że przyczyny powodujące jego wykluczenie zostały wyeliminowane.   

ROZDZIAŁ IV ORGANY IZBY    

§ 15 

1.  Organami Izby są: 

1) Zgromadzenie Delegatów Członków Izby, 

2) Zarząd Izby, 

3) Komisja Rewizyjna Izby. 

2.  Uchwały  kolegialnych  organów  Izby  podejmowane  są  na  posiedzeniach  w  głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę członków tych organów obecnych na posiedzeniu o ile wszyscy członkowie organu zostali o nim prawidłowo zawiadomieni. 

3.  Uchwały  Zarządu  Izby  w  sprawie  wykluczenia  albo  skreślenia  członka  z  listy  wymagają obecności wszystkich członków Zarządu Izby. 

4.  W razie równej ilości głosów, decyduje odpowiednio głos Przewodniczącego Zgromadzenia Delegatów Członków Izby, Prezesa Zarządu Izby, Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Izby. 

5.  Członków  Zarządu  Izby  oraz  Komisji  Rewizyjnej  Izby    wybiera  i  odwołuje  Zgromadzenie Delegatów  Członków  Izby  spośród  nieograniczonej  liczby  kandydatów  zgłoszonej  przez Delegatów poszczególnych Regionów. 

6.  Delegat Członków Izby może jednocześnie zostać wybrany do pełnienia funkcji w Zarządzie Izby lub Komisji Rewizyjnej Izby. 

7.  Kadencja  Zarządu  Izby  oraz  Komisji  Rewizyjnej  Izby  trwa  5  lat,  przy  czym  mandaty  ich 

członków wygasają z dniem powołania nowych członków organów Izby przez Zgromadzenie Delegatów Członków Izby.  

§ 16 

1.  Posiedzenia  Organów  Izby  mogą  odbywać  się  stacjonarnie,  zdalnie,  a  także  w  trybie hybrydowym (częściowo stacjonarnie, a częściowo zdalnie). 

2.  Zawiadomienia o posiedzeniu poszczególnych Organów Izby wysyłane są na adresy e-mail członków tych organów z trzydniowym wyprzedzeniem. 

3.  Członek  organu  obowiązany  jest  zawiadomić  w  jakim  trybie  zamierza  uczestniczyć w posiedzeniu  (stacjonarnie  czy  zdalnie),  a  Zarząd  Izby  zapewnia  możliwość  wybranego udziału  poprzez  wskazanie  miejsca  posiedzenia  stacjonarnego  lub  przesłanie  linku  do platformy internetowej w celu uczestnictwa zdalnego. 

4.  Posiedzenia organów Izby mogą odbywać się bez ich formalnego zwołania o ile uczestniczą w nich wszyscy członkowie organu. 

§ 17 

1.  Przewodniczący  Zgromadzenia  Delegatów  Członków  Izby,  Prezes  Zarządu  Izby  lub Przewodniczący  Komisji  Rewizyjnej  mogą  zadecydować  o  podjęciu  uchwał  przez  organy, na których czele stoją, bez odbywania posiedzenia, w drodze głosowania pisemnego.  

2.  Głosowanie  pisemne,  o  którym  stanowi  ust.  1  odbywa  się  poprzez  przesłanie  projektu uchwały do każdego członka organu Izby i odesłanie przez niego oświadczenia czy głosuje za uchwałą,  przeciw  niej,  czy  też  wstrzymuje  się  od  głosu.  Oświadczenie  wymaga  podpisu odręcznego  i  złożenia  dokumentu  w  siedzibie  organu,  lub  złożenia  go  w  formie  profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego i przesłania drogą e-mail. 

3.  Brak złożenia oświadczenia w terminie 3 dni uznaje się za wstrzymanie się od głosu.  

§ 18 

Organy  Izby  mogą  uchwalać  regulaminy  funkcjonowania,  które  doprecyzują  postanowienia Statutu odnośnie zasad ich działania. 

 ZGROMADZENIE DELEGATÓW CZŁONKÓW IZBY   

§ 19 

1.  Zgromadzenie  Delegatów  Członków  Izby  zastępuje  Walne  Zgromadzenie  Członków  Izby zgodnie z przepisem art. 7 ust. 6 ustawy. 

2.  Zgromadzenie Delegatów Członków Izby jest najwyższym organem Izby, który stoi na straży realizacji  celów  statutowych  Izby  oraz  decyduje  o  strategii  rozwoju  Izby  i  kierunkach  jej działania.  

3.  Zgromadzenie  Delegatów  Członków  Izby  składa  się  z  5  Delegatów,  którzy  wybierają ze swojego grona Przewodniczącego Zgromadzenia Delegatów Członków Izby.  

§ 20 

1.  Delegaci wybierani są w drodze głosowania pisemnego przez Członków Izby na pięcioletnią kadencję, która wygasa z momentem powołania nowych Delegatów. 

2.  Wybór Delegatów odbywa się w głosowaniu na uprzednio zgłoszonych kandydatów. Jeżeli liczba  zgłoszonych  kandydatów  nie  jest  wyższa  od  liczy  Delegatów  tworzących Zgromadzenie,  głosowania  nie  przeprowadza  się,  a  za  wybranych  uważa  się  wszystkich zgłoszonych kandydatów.  

3.  Głosowanie odbywa się za pomocą kart wyboru Delegata. 

4.  Za  wybranych  na  Delegatów  uznaje  się  kandydatów,  którzy  otrzymali  w  głosowaniu najwyższą ilość głosów głosujących Członków Izby.  

5.  Delegatem może być wyłącznie Członek Izby. 

6.  W razie rezygnacji Delegata z pełnienia przez niego funkcji lub skreślenia go z listy Członków Izby  pozostali  Delegaci  wskazują  na  jego  miejsce  nowego  Delegata  do  końca  kadencji, w głosowaniu tajnym większością ¾ głosów. W razie braku wymaganej większości konieczne jest dokonanie wyboru nowego Delegata przez wszystkich Członków Izby.  

 § 21 

1.  Zgromadzenie  Delegatów  Członków  Izby  może  być  zwołane  w  trybie  zwyczajnym  albo nadzwyczajnym. 

2.  Obrady  Zgromadzenia  Delegatów  Członków  Izby  otwiera  Prezes  Zarządu  Izby,  który przeprowadza wybór Przewodniczącego oraz Sekretarza Zgromadzenia. Dalszymi obradami kieruje wybrany Przewodniczący Zgromadzenia.  

§ 22 

1.  Zwyczajne Zgromadzenie Delegatów Członków Izby zwoływane jest przez Prezesa Zarządu Izby raz w roku, w terminie do końca półrocza od zakończenia roku objętego sprawozdaniem w  celu  przyjęcia  sprawozdania  z  działalności  i  sprawozdania  finansowego  (bilansu)  oraz udzielenia absolutorium Zarządowi Izby.  

2.  Do porządku obrad zwyczajnego Zgromadzenia mogą być także wprowadzone inne punkty porządku obrad, w szczególności odnośnie wyboru organów Izby, których kadencja kończy się. 

3.  Jeżeli  Prezes  Zarządu  Izby  w  terminie,  o  którym  mowa  w  ust.  1,  nie  zwoła  w  trybie zwyczajnym  Zgromadzenia  Delegatów  Członków  Izby,  obowiązek  ten  realizuje  Komisja Rewizyjna.    

§ 23 

1.  W trybie nadzwyczajnym Zgromadzenie Delegatów Członków Izby zwołuje Prezes Zarządu Izby  określając  sprawy,  które  mają  być  przedmiotem  obrad,  z  własnej  inicjatywy  oraz na wniosek: 

1) Zarządu Izby, 

2) Komisji Rewizyjnej Izby, 

3) 1/5 wszystkich członków Izby.  

2.  W  trybie  nadzwyczajnym  Zgromadzenie  Delegatów  Członków  Izby  winno  odbyć  się nie później niż w ciągu 8 tygodni od daty zgłoszenia do Prezesa Zarządu Izby wniosku o jego zwołanie.  

§ 24 

1.  O  terminie,  miejscu  i  porządku  obrad  Zgromadzenia  Delegatów  Członków  Izby Prezes Zarządu  Izby  zawiadamia  wszystkich  Delegatów  na  co  najmniej  14 dni  przed planowanym terminem posiedzenia. 

2.  Zawiadomienie o zwołaniu Zgromadzenia Delegatów Członków Izby rozsyłane jest w formie  e-mail na skrytki pocztowe Delegatów. 

3.  Uzupełnienie  porządku  obrad  o  dodatkowe  punkty  jest  możliwe  o  ile  wszyscy  Delegaci uczestniczący w Zgromadzeniu wyrażą na to zgodę.  

§ 25 

1.  Zgromadzenie  Delegatów  Członków  Izby  jest  władne  do  podejmowania  uchwał  tylko w sprawach ujętych w porządku obrad, przy obecności co najmniej połowy Delegatów. 

2.  Uchwały  Zgromadzenia  Delegatów  Członków  Izby  zapadają  zwykłą  większością  głosów, z zastrzeżeniem § 43 ust. 1 Statutu. 

3.  W  razie  braku  wymaganego  kworum  Zwołujący  Zgromadzenie  Delegatów  Członków  Izby może wyznaczyć drugi termin rozpoczęcia obrad w tym samym dniu po upływie minimum 30 minut lub nie później niż do 14 dni, zawiadamiając o tym Delegatów drogą e-mail.  

4.  Zgromadzenie  Delegatów  Członków  Izby  odbywające  się  w  drugim  terminie  określonym w zawiadomieniu  o  jego  zwołaniu  podejmuje  uchwały  bez  względu  na  liczbę  obecnych Delegatów. 

§ 26 

Do kompetencji Zgromadzenia Delegatów Członków Izby należy: 

1) uchwalanie zmian Statutu, 

2) uchwalanie głównych kierunków działania Izby, 

3) wybór oraz odwoływanie Prezesa Zarządu, Wiceprezesów Zarządu oraz Członków Komisji Rewizyjnej Izby, 

4) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych, sprawozdań z działalności Izby oraz udzielanie lub odmowa udzielenia absolutorium członkom Zarządu, 

5) uchylanie uchwał lub decyzji władz Izby sprzecznych z prawem lub postanowieniami Statutu, po wysłuchaniu opinii Komisji Rewizyjnej, 

6) uchwalanie wysokości składek członkowskich na dany rok kalendarzowy, 

7) podejmowanie uchwał o przynależności Izby do innych organizacji, stowarzyszeń i izby o zasięgu krajowym lub międzynarodowym, 

8) uchwalanie regulaminu obrad Zgromadzenia, 

9) podejmowanie  uchwał  w  przedmiocie  poszczególnych  punktów  porządku  obrad, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do właściwości innych władz Izby, 

10)  przedstawianie stanowisk i opinii w imieniu Izby, 

11)  nabycie lub zbycie nieruchomości będących własnością Izby, 

12)  podjęcie  uchwały  o  likwidacji  Izby,  sposobie  jej  przeprowadzenia,  przeznaczeniu majątku Izby oraz wyznaczeniu likwidatora lub likwidatorów, 

13)  załatwianie innych spraw wynikających z uchwał  Zgromadzenia Delegatów Członków Izby oraz określonych przez Statut.   

ZARZĄD IZBY    

§ 27 

1.  Zarząd reprezentuje Izbę na zewnątrz oraz organizuje i kieruje pracą Izby. 

2.  Zarząd  składa  się  z  1  do  3 członków, w tym  Prezesa  Zarządu  oraz  Wiceprezesa  Zarządu, powoływanych na pięcioletnią kadencję.  

3.  Zasady i tryb działania Zarządu ustala regulamin uchwalony przez Zarząd. 

§ 28 

Do  kompetencji  Zarządu  Izby  należy  podejmowanie  decyzji  i  czynności  w  sprawach nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych organów Izby, a w szczególności: 

1) zwoływanie Zebrania Delegatów Członków Izby i ustalanie porządku obrad, 

2) realizacja celów i zadań Izby, 

3) wykonywanie uchwał Zgromadzenia Delegatów Członków Izby oraz Komisji Rewizyjnej Izby, 

4) określanie szczegółowych kierunków działania Izby, 

5) podejmowanie uchwał w przedmiocie przyjęcia członka do Izby oraz skreślenia z listy albo wykluczenia członka, 

6) udzielanie pomocy członkom Izby w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej,  

7) zarządzanie majątkiem Izby, 

8) opracowywanie  planów  gospodarczo-finansowych  oraz  sprawozdań  z  działalności  Izby 

i przedkładanie ich Zgromadzeniu Delegatów Członków Izby, 

9) zawieranie umów cywilnoprawnych oraz zatrudnianie pracowników Biura Izby, 

10)  podejmowanie współpracy z innymi podmiotami, 

11)  delegowanie przedstawicieli do organizacji krajowych i międzynarodowych. 

§ 29 

Czynności  zwykłego  zarządu  mogą  być  wykonywane  przez  każdego  z  członków  Zarządu samodzielnie,  natomiast  do  czynności  przekraczających  zakres  zwykłego  zarządu  wymagana jest uchwała Zarządu.  

§ 30 

1.  Do reprezentowania Izby jest upoważniony każdy z członków Zarządu samodzielnie.  

2.  Zarząd może udzielić pełnomocnictwa do reprezentowania Izby w poszczególnych sprawach. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.  

§ 31 

Uchwały Zarządu oraz decyzje podejmowane przez Członków Zarządu mogą być uchylane przez 

Zgromadzenie Delegatów Członków Izby, z zastrzeżeniem spraw przekazanych do kompetencji Komisji Rewizyjnej Izby. 

§ 32 

1.  Zarząd może powołać na czas określony, nie dłuższy od swojej kadencji, zespoły pomocnicze 

do  rozwiązywania  problemów  organizacyjnych,  prawnych,  ekonomicznych  lub  innych związanych z działalnością Izby, uchwalając jednocześnie regulamin działania zespołu. 

2.  Zespoły  pomocnicze  są  odpowiedzialne  przed  Zarządem  i  składają  mu  sprawozdanie  ze swojej działalności.  

 KOMISJA REWIZYJNA IZBY    

§ 33 

Komisja Rewizyjna Izby jest organem nadzoru i kontroli działalności Izby.   

§ 34 

1.  Komisja Rewizyjna Izby składa się z 2 do 5 osób powoływanych na pięcioletnią kadencję. 

2.  Liczbę członków Komisji Rewizyjnej Izby dla każdej kadencji ustala Zgromadzenie Delegatów Członków Izby. 

3.  Członkowie Komisji Rewizyjnej Izby wybierają ze swego grona Przewodniczącego. 

4.  Zasady  i  tryb  działania  Komisji  Rewizyjnej  ustala  regulamin  uchwalony  przez  Komisję Rewizyjną.   

§ 35 

1.  Komisja Rewizyjna Izby odbywa posiedzenia w każdym czasie, gdy wymagają tego potrzeby Izby, nie rzadziej niż raz w kwartale. 

2.  Posiedzenia Komisji Rewizyjnej Izby zwołuje jej Przewodniczący. 

3.  W  posiedzeniach  Komisji  Rewizyjnej  Izby  może  brać  udział  z  głosem  doradczym  Prezes Zarządu Izby oraz inne zaproszone osoby.  

§ 36 

1.  Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Izby należy: 

1) przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli działalności Izby na podstawie kryterium zgodności  z  przepisami  prawa,  postanowieniami  statutu  oraz  uchwałami  władz  Izby, z uwzględnieniem celowości, rzetelności i gospodarności, 

2) opiniowanie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności Izby, 

3) przedstawianie stanowiska w kwestii udzielenia absolutorium członkom Zarządu Izby, 

4) wnioskowanie do Zarządu o zwołanie Zgromadzenia Delegatów Członków Izby, 

5) rozpoznawanie  odwołań  od  decyzji  i  uchwał  podejmowanych  przez  Zarząd  w  sprawach członkowskich, 

6) uchwalanie,  na  wniosek  Prezesa,  rocznych  planów  działalności  Izby  obejmujących  plan finansowy  (budżet)  Izby,  zgodnych  z  uchwałą  Zgromadzenia  Delegatów  Członków  Izby w przedmiocie głównych kierunków działania Izby, 

7) opiniowanie  pisemnego  wniosku  Prezesa  Zarządu  Izby  do  Zgromadzenia  Delegatów Członków Izby w sprawie: 

a) podjęcia uchwały o przynależności Izby do innych organizacji, stowarzyszeń i izby o zasięgu krajowym lub międzynarodowym, 

b) nabycia lub zbycia nieruchomości będących własnością Izby, 

c)  likwidacji Izby, 

8) rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności Izby, 

9) rozpoznawanie sporów pomiędzy członkami Izby w ramach mediacji, 

10)  wykonywanie uchwał Zgromadzenia Delegatów Członków Izby. 

2.  Komisja  Rewizyjna  Izby  obowiązana  jest  podjąć  uchwałę  w  sprawie  wniosków  Prezesa Zarządu Izby, o których mowa w ust. 1 w ciągu 14 dni od daty otrzymania wniosku. 

3.  Komisja Rewizyjna Izby, w celu wykonywania swoich zadań ma prawo żądać od Prezesa, a także  pracowników  lub  współpracowników  Izby  wszelkich  sprawozdań  i  wyjaśnień, przeglądać dokumenty i sprawdzać bezpośrednio stan majątku Izby.  

§ 37 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Izby w imieniu Izby zawiera umowy o pracę oraz umowy cywilnoprawne z Prezesem Zarządu Izby na zasadach określonych uchwałą Komisji Rewizyjnej. 

ROZDZIAŁ V. MAJĄTEK i FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI IZBY    

§ 38 

1.  Majątek Izby stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze, prawa majątkowe i dochody. 

2.  Dochodami Izby są: 

1)  wpływy z działalności statutowej, 

2)  wpływy z działalności gospodarczej Izby, w przypadku jej prowadzenia, 

3)  subwencje, dotacje, darowizny, spadki i zapisy od osób fizycznych i prawnych, 

4)  wpływy ze składek członkowskich, 

5)  dodatkowe dobrowolne świadczenia członków. 

3.  Izba  może  utworzyć  fundusz  statutowy  i  inne  fundusze  celowe,  w  oparciu  o  uchwały Zgromadzenia Delegatów Członków Izby. 

4.  Koszty działalności Izba pokrywa z dochodów określonych w ust.2.   

§ 39 

1.  Finansowanie  utrzymania  i  działalności  Izby  realizowane  jest  według  rocznego  Planu finansowego wydatków i wpływów (budżet), który jest integralną częścią Planu działalności Izby na dany rok, tworzonego zgodnie z przepisami prawa i uchwałami organów kolegialnych Izby. 

2.  W sytuacji, gdy zaplanowane środki finansowe okażą się niewystarczające, Prezes Izby może ograniczyć wykonywanie zadań statutowych do najpilniejszych i najbardziej istotnych dla Izby oraz jej członków. Prezes Izby niezwłocznie informuje o zarządzonych ograniczeniach Zgromadzenie Delegatów Członków Izby i przedkłada projekt nowelizacji Planu finansowego (budżetu).   

§ 40 

1.  Finansowanie działalności Izby odbywa się głównie z prowadzonej przez Izbę działalności gospodarczej. 

2.  Składki  członkowskie  mają  charakter  posiłkowy  dla  finansowania  działalności  Izby,  a  ich wysokość nie może stanowić bariery finansowej dla kandydatów na członków Izby. 

§ 41 

Przedmiotem działalności gospodarczej Izby jest: 

1) 94.11.Z  Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców  (działalność przeważająca) 

2) 56.21.Z  Przygotowywanie  i  dostarczanie  żywności  dla  odbiorców  zewnętrznych (katering)

3) 58.19.Z   Pozostała działalność wydawnicza 

4) 64.99.Z   Pozostała  finansowa  działalność  usługowa,  gdzie  indziej  niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszówemerytalnych 

5) 68.20.Z  Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi 

6) 69.10.Z  Działalność prawnicza 

7) 69.20.Z  Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe  

8) 70.22.Z  Pozostałe  doradztwo  w  zakresie  prowadzenia  działalności  gospodarczej i zarządzania   

9) 78.10.Z  Działalność  związana  z  wyszukiwaniem  miejsc  pracy  i  pozyskiwaniem pracowników   

10)  79.12.Z  Działalność organizatorów turystyki   

11)  82.30.Z  Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów   

12)  85.51.Z  Pozaszkolne  formy  edukacji  sportowej  oraz  zajęć  sportowych  i rekreacyjnych 

13)  85.52.Z  Pozaszkolne formy edukacji artystycznej   

14)  85.59.A  Nauka języków obcych   

15)  85.59.B  Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane 

16)  85.60.Z  Działalność wspomagająca edukację  

17)  94.12.Z  Działalność organizacjiprofesjonalnych 

18)  94.99.Z  Działalność  pozostałych  organizacji  członkowskich,  gdzie  indziej niesklasyfikowana  

19)  59.11.Z  Działalność  związana  z  produkcją  filmów,  nagrań  wideo  i programów telewizyjnych    

20)  59.12.Z  Działalność  postprodukcyjna  związana  z  filmami,  nagraniami  wideo i   programami telewizyjnymi 

21)  59.13.Z  Działalność  związana  z  dystrybucją  filmów,  nagrań  wideo  i  programów telewizyjnych 

22)  59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów 

23)  73.11.Z Działalność agencji reklamowych  

§ 42 

1.  Izba może tworzyć Spółki i fundacje oraz przystępować do już istniejących. 

2.  Dochody osiągane z tytułu uczestnictwa w podmiotach określonych w ust. 1 przeznaczane będą na realizację celów statutowych Izby. 

   ROZDZIAŁ VI POSTANOWIENIA KOŃCOWE 

§ 43 

1.  Uchwały  w  sprawie  likwidacji  Izby  oraz  zmiany  Statutu  Izby  podejmuje  Zgromadzenie Delegatów  Członków  Izby  większością  2/3  głosów  przy  obecności  co  najmniej  połowy uprawnionych  do  głosowania,  na  wniosek  Zarządu  Izby,  Komisji  Rewizyjnej  Izby  lub  co najmniej 2 Delegatów Członków Izby. 

2.  W przypadku kworum stosuje się odpowiednio zasady określone w § 25 ust. 3 i 4 dotyczące zwoływania Zgromadzenia Delegatów Członków Izby w drugim terminie. 

§ 44 

1.  Statut  wchodzi  w  życie  w  momencie  jego  przyjęcia  przez  co  najmniej  100  Członków Założycieli Izby. 

2.  Zmiany  Statutu  wchodzą  w  życie  w  terminie  określonym  w  uchwale  o  zmianie  Statutu podjętej przez Zgromadzenie Delegatów Członków Izby. 

  

 

Rzeszów, dnia 7 czerwca 2024 r.  

 

  

 

Załączniki:  

1)  Deklaracje  przystąpienia  co  Centralnej  Izby  Gospodarczej  w  Rzeszowie wraz z  oświadczeniem o przyjęciu Statutu.